• jiná temata, portály..
  • ..
  • .
Home
galerie
udržitelného
rozvoje
Vyber téma:-- vše --
Správa věcí veřejných a územní rozvoj Životní prostředí Udržitelná spotřeba a výroba Doprava a mobilita Zdraví Místní ekonomika Vzdělávání a výchova Kultura, volný čas Sociální prostředí Venkov, krajina, zemědělství Globální odpovědnost

galerie udržitelného rozvoje

Porovnání měst

Zajímá Vás, jak města porovnat z pohledu udržitelného rozvoje?
Podle jakých kritérií či oblastí?
Díky těmto Auditům udržitelného rozvoje naleznete odpovědi
na otázky...

Jak témata řeší různá města?
Jak vnímají své silné a slabé stránky a jak je vidí externí experti?
Jak měří aktuální stav a s jakými daty pracují?
Kde jsou excelentní výsledky a inspirace pro ostatní?

Správa věcí veřejných a územní rozvoj Životní prostředí Udržitelná spotřeba a výroba Doprava a mobilita Zdraví Místní ekonomika Vzdělávání a výchova Kultura, volný čas Sociální prostředí Venkov, krajina, zemědělství Globální odpovědnost
Rozbalit všechna +

4 Doprava

4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)

/infrastruktura/
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016
Celkové hodnocení oblasti 4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta +1
Město dlouhodobě a systematicky pracuje a realizuje projekty směřující k podpoře environmentálně šetrných druhů dopravy.
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena Sebehodnocení realizátora MA21 Hodnocení oponenta
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Realizace doprovodné infrastruktury je prováděna především za situace, kdy je nutno provést rozsáhlou výstavbu nebo rekonstrukci a v případě, že to místní poměry dovolují.

Parkoviště pro zdravotně postižené:

Dle žádostí jsou budována parkovací místa pro tělesně postižené. Vznikla také parkovací místa pro dočasně hendikepované (rodiče s dětmi) - přestože to zákon neukládá.

Stojany na kola:

Byl proveden průzkum počtu stojanů na kola u budov, obchodů, nádraží. Bylo zjištěno následující: úřad a veřejné budovy 22 stojanů, 1 klec, školy 31 stojanů + 1 klec.

Nově byl v roce 2014 instalován stojan u MŠ Dr.J.Malíka. Jeho užívání bylo spojeno s doprovodnou akcí k ETM a EDBA - „ZKUS TO JINAK - NA KOLE“ Rodiče dětí z MŠ Dr. J. Malíka , kteří přijeli v pondělí 22.9. do MŠ na kole, obdrželi drobný dárek. Zároveň mohli svá kola zaparkovat do NOVÝCH stojanů. https://www.facebook.com/588630844523438/photos/a.588745907845265.1073741828.588630844523438/731560406897147/?type=3&theater

Na vlakovém nádraží je zřízena půjčovna kolhttp://www.cd.cz/, http://www.cd.cz/volny-cas/pujcovny-kol-cd/pardubicky-kraj/-5943/

Situace v oblasti cyklistické dopravy:

Cyklostezka Chrudim – Medlešice, součást propojení do Pardubic, jsou zde odpočinková místa, která jsou využitelná i pro in-line bruslaře

Cyklostezka podél toku řeky Chrudimky včetně zázemí pro cyklisty formou odpočinkových míst, spojení pro cyklisty s městem Slatiňany.

Cyklopěší stezka Chrudim – Markovice a cyklopěší stezka Chrudim, ulice Dašická.

Je ustanovena pracovní skupina pro cyklodopravu ve městě Chrudim.

Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy, cyklostezky.

Pro zájemce o cyklistiku proběhl pracovní workshop, jehož cílem bylo definovat priority v oblasti cyklodopravy. Návrhy účastníků se stanou prvním podkladem pro zlepšení infrastruktury pro cyklisty ve městě. Problematika vytvoření koncepce sítě cyklostezek byla i jedním z bodů Desatera problémů města Chrudim, které obyvatele vytipovali pro řešení již v roce 2012. Provedeno sčítání cyklistů v roce 2013.

Vypracována studie potřebnosti cyklistické infrastruktury ve městě Chrudim, která je dále postupně rozvíjena pro jednotlivé části města, viz ulice Dašická.

https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/studie-rozvoje-infrastruktury3.pdf

Infrastruktura pro pěší:

V rámci regenerací sídlišť je tomuto věnována zvýšená pozornost, aby uvnitř bloků byla zklidněná oblast. Výrazně je pamatována na úpravy pro nevidomé občany. Při každé stavbě jsou zřizovány potřebné prvky.

Je vytvořena zóna 30 ulice Široká směr Resselovo náměstí., v ulici Dr. Václava Peška a Víta Nejedlého, ulice Vaňkova. Zóna 30 v ulici Dr. Václava Peška a Vita Nejdlého vznikla na podnět obyvatel ulice, byla s nimi projednána. Vznikla síť jednosměrek kdy bylo umožněno parkování a dále byl do jednosměrných ulic umožněna jízda cyklistů v protisměru jednosměrné ulice.

Nově byla vytvořena zóna 30 v ulici Čs.armády (projekt IPRM) a v návaznosti na ni obytné zóny v ulicích Přemysla Otakara a Revoluční.

Město má zmapovanou bezbariérovost ve městě. Ta probíhala ve spolupráci se ZŠ Dr. J.Malíka, TyfloCentem a Sdružením pro zdravotně postižené. Centrem města vede bezbariérová trasa. Bezbariérové přechody ve městě jsou doplněny vodícími pásy pro zrakově postižené a nevidomé.

Každý rok jsou zřizovány nové bezbariérové úpravy přechodů pro chodce. V průběhu roku probíhají rekonstrukce chodníků.

Pro turisty jsou připraveny i bezbariérové prohlídkové okruhy po Chrudimi
http://www.chrudimsky.navstevnik.cz/co-videt-co-zazit/mesto-bez-barier/

Statistika bezbariérovosti ve městě:

Ve městě se nachází 168 přechodů pro chodce. Z toho je již intenzivněji nasvětleno v souladu s technickými předpisy 29 ks.

Počet přebudovaných přechodů na bezbariérové v roce:

  • 2009 – 9
  • 2010 – 23
  • 2011 – 22
  • 2012 – 5
  • 2013 - 18
  • 2014 - 21
  • 2015 - 24

Finance na bezbariérovost:

  • 2009- 300.000 Kč
  • 2010 – 936.000 Kč
  • 2011 – 300.000 Kč
  • 2012 – 300.000 Kč
  • 2013 - 270 000 Kč
  • 2014 - 315 000 Kč
  • 2015 - 360 000 Kč

Občané města Chrudim se zapojili i do internetového hlasování o osvětlení nebezpečného přechodu pro chodce s ČEZ. http://www.cezregiony.cz/ . Získali jsme 2. místo v rámci ČR.

V roce 2011 byl vybudován výtah v Muzeu. Lze konstatovat, že kulturní zařízení jsou již zcela bezbariérová (MUBASO, Muzeum, kino, divadlo, spolkový dům).

2 ZŠ jsou také bezbariérové – vybudovány výtahy. Budovy MěÚ jsou také bezbariérové, stejně tak jako sportoviště města. CSSP Chrudim, které poskytuje služby sociálně potřebným občanům, disponuje také bezbariérovým přístupem. Jsou zde vybudovány bezbariérové byty.

Máme zajištěnu 100% bezbariérovost MHD. Parky a odpočinková místa ve městě jsou dostupná i pro handicapované občany.

  • 4.1.B Bezbariérovost komunikací
  • 4.1.C Vybavenost cyklistickými komunikacemi
  • 4.1.D Vybavenost veřejných budov parkovací infrastrukturou pro cyklisty.

Hodnota indikátoru 4.1.2.:
Bezbariérová trasa vedoucí městem: 2 km

Hodnota indikátoru 4.1.3:
Délka cyklostezek:
2011 – 6,5 km/141,39 km – 4,6%
2012- 6,5 km/ 141,39 km – 4,6%

2015 - 8,1 km/143,4 km - 5,6 %

Hodnota indikátoru 4.1.4:
2012: 52 stojanů na kola a 2 klece

2015:

12 školských zařízení - 64 stojanů a 1 klec - 92% budov vybavených stojany pro cyklisty (1 škola nemá stojan)

3 budovy MěÚ - 100%  budov vybavených stojany pro cyklisty  (stojany, klec)

3 příspěvkové organizace města - 67%  budov vybavených stojany pro cyklisty

 

Sebehodnocení +1

Město dlouhodobě realizuje doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její dostupnost a bezbariérovost.Došlo k nárůstu vybudovaných cyklostezek. Průběžně je řešena i infrastruktura pro pěší. Město se snaží reagovat i na náměty obyvatel.

Hodnocení oponenta +1
Jde o jednu z prioritních oblastí v dopravní politice města. To se snaží o dlouhodobé zlepšování stavu, což se daří postupně naplňovat.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • Investice do nízkopodlažních autobusů nového provozovatele MHD (na základě požadavků města) - splňují normy EURO 5 (od 2012 nový provozovatel Busline a.s. Semily) Od roku 2012 jsou všechny tři autobusy MHD nízkopodlažní a splňují normu EURO 5. Dopravce MHD pro město je BusLine a.s. Semily. V současnosti vprobíhá výběrové řízení - podmínky nízkopodlažní + nízkoemisní.
  • Město zahájilo v 02/2015 rekonstrukci autobusového nádraží, kde bude sociální zázemí, nový informační systém i pro handicapované cestující i nopvé záchytné parkoviště. Autobusové nádraží se nachází v těsném sousedství vlakového nádraží.
  • Technické parametry využívaných autobusů jsou k nahlédnutí na ODaSH

Bezbariérovost

Aktivity k podpře doprovodné infrastruktury jsou realizovány jednak dle aktuální potřeby a dále systémově při stavebních úpravách veřejných prostor. Město Litoměřice při každé stavební úpravě komunikací, parkovišť a odstavných stání dbá na to, aby v projektu bylo zapracováno dostatečné množství parkovacích míst pro osoby se zdravotním omezením. Vyhrazená parkovací místa pro osoby ZTP podléhají schvalovacímu režimu sociální a zdravotní komise a poté ODaSH projedná toto místo s DI POLICIE ČR a majetkovým správcem komunikací a zajistí vodorovné i svislé označení parkovacího místa.

  • Cílené upravě bezbariérových chodníků se město věnuje od roku 2007, od tohoto roku každoročně schvaluje ZM položku na bezbariérové přístupy.

Město Litioměřice má od roku 2006 projektovou dokumentaci " Bezbariérové trasy" v rámci Národního rozvojového programu mobility pro všechny. Na základě ní se upravují navrhované trasy a objekty.

  • školská, kuturní a sportovní zařízení (8. ZŠ), zimní stadion, nemocnice, gotický hrad, dům kultury, kino a další kulturní zařízení
  • u budov, jež nejsou v majetku města MěÚ komunikuje s vlastníky a usiluje o vybudování bezbariérových přístupů (např. katastrální úřad, pošta)
  • loňském roce byl postaven výtah do Městské knihovny, letos plánujeme zajistit projektovou dokumentaci pro výtah do budovy č.p.15 na Mírovém náměstí.

Společně se SŽDC s.o. plánuje město realizaci bezbariérového přechodu přes železnici u Horního nádraží v Litoměřicích, včetně úpravy všech navazuzjících přechodů. realizace 2015.

V rámci komunitního plánování sociálních služeb a řešení nadefinovaného problému veřejností na veřejném fóru byla zpracována ve městě mapa bezbariérovosti pro občany města i pro turisty.

Viz rozpočet města 2002-2015: https://www.litomerice.cz/rozpocet-a-hospodareni-mesta

PD" Bezbariérové trasy" v rámci Národního rozvojového programu mobility pro všechny, projektová kancelář Urban, Ústí nad Labem (k nahlédnutí v archivu OÚR)

Cyklostezky a infrastruktura pro cyklisty

V Litoměřicích leží Labská cyklistická stezka. V katastru města je od roku 2003 postavena I. etapa cyklostezky Litoměřice - Třeboutice v délce 2024 m, od roku 2003 v rámci oprav po povodních vede v délce 540 m stezka přes Střelecký ostrov a v roce 2010 byla dokončena část na Žalhostice v délce 550 m . Poslední část Labské cyklostezky II. etapa Litoměřice Třeboutice byla dokončena v roce 2012 a má délku 1215m. V roce 2011 vybudovalo město cyklotrasu směrem na obec Žitenice v délce 300m.

Ve centru města je rozmístěno 5 historických stojanů na kola. Další stojany jsou u škol a u nemocnice. Půjčovna kol je v provozu v centru města na parkovišti U Hvězdárny. Město vydává každoročně z rozpočtu cca 200 tisíc korun na mobiliář, který je umísťován i u cyklostezky a cyklotras.

V roce 2014 byly v centru města sdopravním značením vyznačeny cyklotrasy přes náměstí a historické centrum. ( úprava cyklotras hist. centru města- systém jednosměrných cest)

Cyklostezky v intravilánu v tuto chvíli nejsou realizovány z důvodu šířkového uspořádání a stávající zástavby (viz historické centrum)

1. V rámci města se budují/instalují stojany pro kola se dle dostupných financí či potřeby; neexistuje systém (město získalo externí finance na nákup cyklostojanů)

Nové:

2. Existuje však propojení mezi páteřními cyklostezkami vedoucími do města pomocí značených cyklotras

3. Město má zpracovaný cyklogenerel pro intravilán z názvem Generel cyklostezek a turistických tras regionu Litoměřice a okolí v podmínkách Českého středohoří“- zatím se s koncepcí nepracuje - více na http://radnice.litomerice.cz/cyklogenerel.html

  • příprava projektu cyklotrasy z Terezínské kotliny do centra města další úpravy cyklotras hist. centru města (systém jednosměrných cest)

Projektová dokumentace k nahlédnutí v archivu PD na OÚR

V rámci komunitního plánování sociálních služeb a řešení nadefinovaného problému veřejností na veřejném fóru byla zpracována ve městě mapa bezbariérovosti pro občany města i pro turisty.

Pomocí komunitní školy SSOŠ (1.KŠPA), Litoměřice a LINGUA UNIVERSAL bylo zmapováno asi 80 % města. Mapa byla vydána v tištěné podobě a bude zveřejněna v elektronické podobě na webu města. Tištěná podoba je pro zájemce k dispozici zdarma. Mapa znázorňuje bezbariérové trasy a veřejné budovy ve městě (organizace, úřady, obchody, penziony, školy, banky apod.) a to trasy bez dopomoci a s dopomocí bezbariérovost - je zpracována mapa bezbariérovosti - po jejím schválení bude sloužit jako podklad pro budování bezb. přístupů; v tuto chvíli se investuje dle potřeby a dostupných financí.

Zatím je mapa elektronicky zanesena v mapách na googlu - http://maps.google.com/maps/ms?msid=206686131144919640355.0004a8bb0bbebce8741c5&msa=0

Mapa bezbarirérových cest - viz: https://www.litomerice.cz/bezbarier/

  • 4.1.B Bezbariérovost komunikací
  • 4.1.C Vybavenost cyklistickými komunikacemi
  • 4.1.D Vybavenost veřejných budov parkovací infrastrukturou pro cyklisty.
Hodnota indikátoru 4.1.B:

POZN: Informace nejsou dostupné

Indikátor nahrazen:
a) Výdaje z rozpočtu města na bezbariérovost
2007: 300 000,- Kč
2008: 400 000,- Kč
2009: 380 000 , - Kč
2010: 250 000 , - Kč
2011: 300 000,- Kč
2012: 250 000 ,- Kč
2013: 150 000 ,- Kč
2014: 500 000 ,-. Kč
2015: 500 000,- Kč

b) Počet akcí
V letech 2011 - 2012: 11
V roce 2013: 3
V roce 2014: 11


Hodnota indikátoru 4.1.C:

2003 - 2,564 km / 81,2km - 3,16%
2010 - 3,114 km/81,2 km - 3,84%
2011 - 3,414 km/ 81,2 km - 4,20 %
2012 - 4,629 km/ 81,2 km - 5,70 %

Hodnota indikátoru 4.1.D:

5 historických stojanů v centru města

+2
Město dlouhodobě realizuje doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její dostupnost a bezbariérovost.
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

V rámci veřejného projednávání, které je zaměřeno na vytipování Desatera největších problémů ve městě se problematika dopravy vždy objevuje na předních místech. Jedná se především o chybějící obchvat města, vypracování koncepce cyklostezek či opravy stávajících a budování nových chodníků.

K problematice neexistujícího obchvatu bylo v roce 2012 – 2013 učiněno několik kroků – více na https://www.dataplan.info/cz/chrudim/ocima-lidi/nejvetsi-problemy. Stejně tak jsou zde zachyceny i další priority. Problematiku cyklostezek v současné době řeší nově ustanovená pracovní skupina.

První etapa obchvatu města Chrudimi byla dokončena v roce 2015. Jedná se o úsek od Medlešic po MÚK I/17. Další etapa je plánována ze strany státu k realizaci v letech 2018 až 2019.

Vždy je komunikováno s odborníky na danou problematiku.

Při rekonstrukcích ulic je vždy pamatováno i na pohyb hendikepovaných osob, pohyb cyklistů. Např. chodníky jsou vybavovány varovnými, signálními a vodícími pásy, v případě přerušení přirozené vodící linie je zřizována umělá vodící linie.

U parkovacích ploch dochází ke zřízení parkovacích stání pro osoby těžce zdravotně postižené. Občané mají možnost požádat o zřízení vyhrazeného stání pro osoby těžce zdravotně postižené. Technické služby Chrudim 2000 spol. s r.o. pak na náklady města tato parkovací stání zřizují.

Ve městě je umístěno dopravní značení vyznačující cyklotrasy v rámci Mikroregionu Chrudimsko.

V rámci Místní akční skupiny Chrudimsko, z.s.byl přijat základní záměr vedení cyklistické dopravy mimo město. Kdy bude využito komplexních pozemkových úprav k vybudování pozemních komunikací pro cyklisty, např. směr Větrník - Topol. Přes I. etapu obchvatu byla vybudována lávka pro cyklisty, která umožňí překonání silnice I/37 (obchvat) a spojení sídliště Větrník a místní části Topol.

V souvislosti s vybudováním obchvatu města je připravována výstavba cyklostezky místo stávajícího jízdního pruhu pro vozidla v ulic Pardubická, po té co silnice I. třídy procházející ulicí Pardubická bude zařazena do kategorie silnic II. třídy. Napojení Vestce bude realizováno samostatnou cyklopěší stezkou.

 

 

Hodnocení oponenta +1
Povedlo se vybudovat první část dlouho očekávaného obchvatu, stále však chybí jeho druhá část (problém - posudek EIA). Postupně se rozšiřují komunikace pro cyklisty a pěší.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015

Město využívá při budování infrastruktury kromě odborných podkladů rovněž výstupy z konzultací s veřejností a specifickými cílovými skupinami a konzultací s odbornými partnery. V rámci tohoto postupu byly realizovány např. tyto akce a probíhá tato spolupráce:

  • Bezpečná cesta do školy a další kampaně (+1) - viz bezpečnost dopravy
  • Spolupráce s MP, PČR na Bezpečné cestě do školy a zpět - viz bezpečnost dopravy

MHD je rozvíjeno jako plnohodnotný způsob dopravy, je podporováno z rozpočtu města a dochází k jeho celkové revitalizaci s cílem povzbudit využívání MHD; v současnosti probíhá rovněž napojení na IDS Ústeckého kraje (viz oblast 1)

Výdaje na podporu MHD:
2010 - 2.259 000,-Kč
2011 - 2.740 000,-Kč
2012 - 2.700 000,-Kč
2013 - 2.820 000,-Kč
2014 - 3.200 000,-Kč

4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Provozovatelem MHD ve městě je společnost Arriva Východní Čechy a.s..  Město Chrudim má uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby o provozování MHD. Finančně se podílíme na jejím provozu. Změny jízdních řádů probíhají na základě projednání mezi oběma stranami.

Od 1. 9. 2011 jsou autobusy plně nízkopodlažní, bezbariérové, splňují normu Euro 5, jsou všechny nové a jsou připraveny i na komunikaci mezi autobusy a zastávkami. Je uvažováno s elektronickými info panely, které budou umístěny na významnějších zastávkách.

Ve městě je jeden hlavní dopravní uzel v ulici ČSA. Tento uzel umožňuje přestup mezi vlakovými a autobusovými spoji i MHD.

Vazby mezi jednotlivými druhy dopravy jsou zachovány. Město Chrudim provozuje MHD, která je využívána jak pro dopravu do škol, tak do zaměstnání. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MHD a vybudována BUS zastávka. Na přání veřejnosti bude vybudována nová MHD zastávka v ulici Škroupova – zkrátí se tak i doba jízdy v MHD linkách. Trasy se vyhnou oblastem s hustým provozem.

MHD Chrudim je integrována v systému integrované dopravy v Pardubickém kraji. Je zaveden integrovaný systém IREDO (Integrovaná Regionální Doprava, jehož organizátorem je Pardubický kraj,

  • 4.1.A Nízkopodlažní vozidla ve veřejné dopravě

Hodnota indikátoru:
Podíl bezbariérovosti autobusů – 100 %

Počet linek MHD je 6.

100% výkonů z celkových vzkm objednávaných obcí u dopravců

Sebehodnocení +1

Všechny autobusy MHD ve městě jsou nízkopodlažní a nízkoemisní.

Obec přispívá k budování infrastruktury pro environmentálně šetrné druhy dopravy. Je pamatováno i na osoby se sníženou pohyblivostí. Postupně dochází k budování nových cyklostezek.

Hodnocení oponenta +2
Vozový park je kvalitní, vzájemná vazba vlak x linkové busy x MHD funguje v terminálu veřejné dopravy, v rámci IREDO proběhla také tarifní integrace.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015

MHD je upravována podle pracovní doby velkých zaměstnavatelů a je zajištěna návaznost na vybrané žel. spoje

  • 4.1.A Nízkopodlažní vozidla ve veřejné dopravě
Hodnota indikátoru 4.1.A:

100 %

4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Parkování je umožněno na povrchu formou parkovacích pruhů a pásů, je vybudován regálový parkovací dům v ul. Hradební (90 míst).

Velká parkovací plocha pro návštěvníky centra je především v místě tzv. Moravovy zahrady. V rámci rekonstrukce hotelu Bohemia s předpokladem do 2018 vznikne parkovací dům s 90 místy, s možnosti parkování pro veřejnost (příspěvek od města).

Je vybudována pěší zóna v centru města - Resselovo náměstí a okolní ulice, pěší zóna v lokalitě bytové zástavby Píšťovy.

Jsou zřízeny „zóny 30“ (např. rozšířené centrum města, ul. Na Výsluní, ulice Dr. Václava Peška, Víta Nejdlého, ulice Vaňkova, v roce 2015 ulice Čs. armády).

B&R není, ale u autobusového a vlakového nádraží jsou zřízeny stojany pro kola.

Obytné zóny jsou zřizovány při rekonstrukcích ulic (od r. 2009 Filištínská, v r. 2013 Revoluční, r. 2015 ulice Přemysla Otakara), dále je zřízena obytná zóna v ul. Husova, ulice Topolská - sídliště.

V přípravě je projekt dopravního termíninálu v ulici Čs. armády, který zahrnuje i možnost zřízení parkování K&R.

Je platné nařízení o placeném stání na místních komunikacích, regulace parkování v centru města probíhá formou parkovacích karet a automatů.

http://chrudimsky.navstevnik.cz/sluzby/ostatni-sluzby/parkovani/

Hodnocení oponenta +1
Postupně probíhá usměrňování parkování, většinou v rámci rekonstrukce příslušných veřejných prostorů. Stále mnoho vozidel parkuje v samotném centru, některé ulice nejsou zpoplatněny
(Lázeňská).
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • systém parkování je řešen v rámci nařízení RM 1/2014
  • v rámci zkvalitnění služeb městské nemocnice bylo v roce 2013 vybudováno parkoviště u nemocnice (rekonstrukce nevyhovující parkovací plochy)
  • v roce 2014 bylo rekonstruováno parkoviště Na Valech u hradeb, došlo k celkové kultivaci prostoru a vysazení nových stromů
  • nové parkoviště systému P&R bude budováno v rámci rekonstrukce AN v roce 2015
  • pěší zóna se vyskytuje pouze v centru města a v současnosti se neuvažuje o její rozšíření
+1

Město dlouhodobě zachovává rozsah pěších zón. Nová parkoviště vznikají především rekonstrukcí stávajících parkovacích ploch.

4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy

/řízení poptávky po dopravě/
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016
Celkové hodnocení oblasti 4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta +1
Problematika MHD je řešena v rámci možností na dobré úrovni a to jak v oblasti budování infrastruktury tak uspokojování potřeb obyvatel (nízkopodlažné vozy, dostupnost zastávek, informační tabule).
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena Sebehodnocení realizátora MA21 Hodnocení oponenta
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Je zavedena ve městě taktová doprava MAD Chrudim, která je koordinována s vlakovou dopravou a ostatní linkovou dopravou. Umožněn přestup v MAD do 30 min. zdarma na elektronickou kartu.

MAD je součástí Integrovaného dopravního systému Pardubického kraje – systém Integrované regionální dopravy (IREDO).

Na autobusovém a vlakovém nádraží je elektronická tabule o spojích.

V roce 2013 byla vybudována zastávka Škroupova, v blízkosti je poliklinika a obchodní středisko. V roce 2015 byla vybudována zastávka v ulici Topolská, naproti hasičské zbrojnici a to na základě potřeb obyvatel z lokality ulice V Tejnecku. Ve městě jezdí 5 linek. http://www.chrudim.eu/obcan/odbory-meu/odbor-dopravy.html#mhdhttp://www.chrudim.info/mhd/

Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim:

  • Rok 2010 - 241 000 km.
  • Rok 2011 – 241 240 km
  • Rok 2012 – 248 000 km
  • Rok 2013 - 240 000 km
  • Rok 2014 – 240 000 km
  • Rok 2015 – 241 000 km

Počet přepravených cestujících:

  • Rok 2010 – 568 000
  • Rok 2011 – 567 000
  • Rok 2012 – 583 000
  • Rok 2013 – 545 000
  • Rok 2014 – 540 000
  • Rok 2015 - 545 000

V tomto sčítání nejsou zahrnuti cestující, kteří přestoupilo v rámci IREDO z příměstských linek na MHD – od roku 2012 je zahrnuta MAD do systému IREDO. Je odhadováno, že dalších cca 35 000 cestujících cestuje na kartu systému IREDO

Více hodnocení z oblasti MHD je zahrnuto ve zprávě ke Společného evropského indikátoru A3 – Mobilita a místní přeprava cestujících  http://www.chrudim.eu/cs/download/zdrave-mesto/vysledky_a3_cr_2015.pdf

V rámci osvětové akce Evropský týden mobility a Evropský den bez aut je 22.9. MHD pro veřejnost zdarma - propagace alternativní dopravy.

  • 4.2.A Přeprava cestujících MHD

Hodnota indikátoru:

Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim:
Rok 2010 - 241 000 km.
Rok 2011 – 241 240 km
Rok 2012 – 248 000 km

Rok 2013 - 240 000 km

Rok 2014 – 240 000 km

Rok 2015 – 241 000 km

Počet přepravených cestujících:
Rok 2010 – 568 000
Rok 2011 – 567 000
Rok 2012 – 550 000

Rok 2013 – 545 000
Rok 2014 – 540 000

Rok 2015 - 545 000
 

Sebehodnocení +1

Město dlouhodobě finančně podporuje zajištění MHD, zkvalitňuje a rozšiřuje její infrastrukturu, finančně zvýhodňuje vybrané uživatele (seniory) a připravuje projekty pro další rozvoj systému MHD.

Trend v počtu přepravených osob je v dle statistik v posledním roce mírně klesající i přes prováděná opatření.

Trend v ujetých kilometrech je stoupající. Je tedy zajištěna větší obslužnost a dostupnost MHD.

V současné době je možné přestupovat mezi železnicí, linkovou a MHD v jednom místě.

MHD je součástí integrovaného systému v Pardubickém kraji.

Snažíme se strategicky řešit dopravu i mobilitu ve městě, prostřednictvím grantů a dotací podporujeme NNO, které připravují akce pro veřejnost v duchu propagace udržitelných způsobů dopravy a mobility.

Hodnocení oponenta 0
Počet cestujících se významně nemění, také rozsah objednaných km se mění meziročně pouze nepatrně.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město dlouhodobě udržuje konstantní cenu jízdenek; je navyšována dotace na provoz MHD z rozpočtu města (viz dostupnost MHD)
  • poskytuje zvýhodněné jízdné pro vybrané skupiny (senioři, matky s kočárky, děti do 6 let, handicapovaní)
  • dopravní infrastruktura pro MHD (zastávky) je udržována a přizpůsobována požadavkům veřejnosti
  • 4.2.A Přeprava cestujících MHD
Hodnota indikátoru 4.2.A:

Data o počtu cest/obyvatele nejsou dostupná; data jsou nahrazena počtem přepravených osob:
rok 2012 celkem - 249 156 osob
rok 2013 celkem - 225 391 osob
rok 2014 celkem - 239 036 osob
Informace o využívání MHD jsou také součástí zprávy ECI - Mobilita

+1

Město dlouhodobě finančně podporuje zajištění MHD, zkvalitňuje a rozšiřuje její infrastrukturu, finančně zvýhodňuje vybrané uživatele (děti, senioři apod.) a připravuje projekty pro další rozvoj systému MHD.

4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Je vydáno nařízení města Chrudim č. 1/2015 o placeném stání na místních komunikacích. Ceník je uveden v nařízení města Chrudim č. 2/2015.

V nařízení je stanovena prograsivní sazba parkovacího poplatku. http://www.chrudim.eu/cs/download/okt/ppm/narizeni-1-2015-o-placenem-stani-na-mk-podepsane.pdf

http://www.chrudim.eu/cs/download/okt/ppm/narizeni-2-2015-o-stanoveni-ceny-za-placene-stani-na-mk-podepsane.pdf

 

Hodnocení oponenta +1
U parkovacích poplatků je nastavena progrese, jak z hlediska lokality, tak z hlediska časového (na krátké období mírná sazba, nad 1h výrazně vyšší cena). Ve vybraných lokalitách je bezplatné parkování s časovým omezením.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • finanční nástroje jsou uplatňovány na vybrané parkovací zóny (centrální náměstí, Na Hvězdárně, Na Valech); výše poplatků je stanovena nařízením RM
  • od roku 2014 byl zaveden systém placení parkovného pomocí SMS
+1

Ekonomické nástroje jsou využívání také s ohledem na regulaci dopravní zátěže daného území zejména v centru města. Regulace je prováděna formou zpoplatnění parkování v centru města a jeho okolí. Snaha je směřovat ke krátkodobému stání v centru města, resp. snížení jeho zátěže automobilovou dopravou.

4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Je schválen nový Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudim 2015 - 2030, Generel dopravy, studie rozvoje infrastruktury pro cyklisty, MAD je součástí Integrovaného dopravního systému Pardubického kraje – systém Integrované regionální dopravy (IREDO).

http://www.chrudim.eu/cs/download/mesto/navrhova-cast.pdf

Hodnocení oponenta +1
Základní strategie dopravy se odrazila do Strategického plánu města. Město nemá Plán mobility, jeho příprava však vzhledem k očekávaným zásadním změnám v páteřní silniční síti (dostavba obchvatu jižní části města a Slatiňan) a následném zklidnění bývalého průtahu městem (Pardubická - Masarykovo n. - Palackého) by v tento okamžik byla značně neefektivní. S jeho zpracování doporučujeme vyčkat na období po realizaci výše uvedených záměrů.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • doposud město nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy. V roce 2015 však bude zpracován Plán udržitelné mobility, který bude sloužit jako základní analytický dokument pro zavádění dalších opatření v souladu s cílem B.II SPRM; Plány udržitelné mobility by měly mít zpracovány i vybraní význmaní zaměstnavatelé ve městě, jako je např. nemocnice či soukromé firmy
  • město přistoupilo k integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje (existuje dohoda s krajem)
0

Doposud město nemá zpracovaný integrovaný plán dopravy.

4.2.3* Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Je jeden hlavní dopravní uzel v ulici ČSA. Vazby mezi jednotlivými druhy dopravy jsou zachovány. Město Chrudim provozuje MAD, která je využívána jak pro dopravu do škol tak do zaměstnání. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MAD a vybudována BUS zastávka. MAD Chrudim je integrována systémem integrované dopravy v Pardubickém kraji.

Soukromý vlastník autobusového nádraží ve spolupráci s městem Chrudim připravuje na období 2013 až 2017 kompletní rekonstrukci autobusového nádraží.

Je zajištěna 100% bezbariérovost MAD.

Na základě podnětů od veřejnosti byla vybudována nova zastávka MAD v ulici Škroupova a v ulici Topolská. Došlo i k přetrasování linek a zkrácení jízdní doby pro cestující.

Od 1. 1. 2016 je městská autobusová doprava pro osoby nad 70 let a dárce krve zdarma.

Komfort je hodnocen i v rámci indikátoru A3.

příloha ECI A3 - Mobilita a místní přeprava cestujících

  • 4.2.B Dostupnost spojení veřejnou dopravou
  • 4.2.D Mobilita a místní přeprava cestujících

Hodnota indikátoru:

Dostupnost zastávek MHD do vzdálenosti do 300 m činí 83,16%

Částka z rozpočtu města na MAD Chrudim:
Rok 2010 – 5 300 000,-Kč
Rok 2011 – 5 700 000,- Kč
Rok 2012 – 6 090 000,- Kč

Rok 2013 – 6 900 000,-Kč
Rok 2014 – 7 100 000,- Kč
Rok 2015 – 7 200 000,- Kč


Hodnota indikátoru:
ANO

Sebehodnocení +1

Město dlouhodobě usiluje o zachování a zvyšování kvality MHD pro její uživatele.

Je zajištěna 100% bezbariérovost MAD.

Hodnocení oponenta +2
Od roku 2011 je MHD plně nízkopodlažní, dostupnost MHD je dobrá, jsou aplikována drobná vylepšení. V zásadě je dosaženo aktuálně nejlepšího možného, ekonomicky únosného stavu.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • nové autobusy jsou vybaveny pro nevidomé cestující.
  • další prvky zvzyšující komfort cestujících jsou součástí tendru na nového dopravce, čímž bude zvýše celkový komfort díky novým vozům
  • bude zbudován nový informační systém pro hromadnou dopravu v rámci rekonstrukce AN
  • v rámci šetření ECI indikátorů mobilita a místní přeprava je hodnocena kvalita MHD velmi dobře (čistota 7,7 a dostupnost 7,2 ze škály 0-10)
  • 4.2.B Dostupnost spojení veřejnou dopravou
Hodnota indikátoru 4.2.B:

V Litoměřicích je pro MHD zřízeny dvě trasy LinkaB (21 zastávek) a Linka D(26 zastávek). Na zastávkách s největším počtem cetujících buduje město autobusové přístřešky, v místech kde je dostatečná šířka komunikací i nové zálivy.

https://www.litomerice.cz/images/Clanky/odash/mhd_litomerice_2015.pdf

+1

Město dlouhodobě usiluje o zachování a zvyšování kvality MHD pro její uživatele.

4.2.4* Další informace k tématu
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Od roku 2013 jen vydán nový Územní plán města Chrudim – více k dopravě dle vyjádření SEA:

Plochy dopravní infrastruktury Plochy silniční dopravy zahrnují pozemky silnic, pozemky hromadných a řadových garáží, odstavné a parkovací plochy, areály údržby pozemních komunikací, čerpací stanice pohonných hmot apod..
Přípustné - stavby a zařízení dopravní a technické povahy, drobné účelové stavby související s dopravní obsluhou sídla, zeleň.
Podmíněně přípustné - stavby a zařízení technického vybavení.
Nepřípustné – ostatní stavby.

Pro umisťování odstavných a garážovacích ploch obecně platí: Přípustné jsou parkovací a odstavná stání a garáže osobních vozidel ve všech zastavitelných plochách. Kapacity jsou limitovány.
Nepřípustné jsou kapacitní parkovací, odstavná stání a garáže v plochách pro individuelní bydlení.

Shrnutí z hlediska rozsahu vlivů na obyvatelstvo a veřejné zdraví
Z hlediska podrobností známých ve fázi posuzování konceptu ÚP Chrudim nebyly zjištěny střety vylučující z hlediska předpokládaných vlivů na obyvatele a veřejné zdraví (hluk, znečištění ovzduší) navrhované funkční využití řešených ploch dopravní infrastruktury a ploch navržených pro výrobu a sklady.

Oblast dopravy je zahrnuta do nově připravovaného Strategického plánu pro udržitelný rozvoj města Chrudim 2015 - 2030.

Je zpracován Generel dopravy centrální zóny města Chrudim. Je zpracována Studie potřebnosti rozvoje infrastruktury pro cyklisty v Chrudimi - https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/studie-rozvoje-infrastruktury3.pdf

Mobilita je zahrnuta i do připravovaných studií, které se zabývají rekonstrukcí sídlišť. Ty se snaží řešit dopravu koncepčním způsobem.
http://www.chrudim.eu/obcan/odbory-meu/odbor-uzemniho-planovani-a-regionalniho-rozvoje/studie.html

Plán mobility bude řešen až po vybudování i druhé etapy obchvatu města.

  • 4.2.C Plán dopravy/udržitelné mobility (či obdobného strategického dokumentu)

Hodnota indikátoru:

Jsou vypracovány prozatím potřebné dokumenty.

Sebehodnocení +1

Plán udržitelné mobility bude řešen až po vybudování i druhé etapy obchvatu města.

Hodnocení oponenta +1
Viz. bod 4.1.5. Základní strategie dopravy se odrazila do Strategického plánu města. Město nemá Plán mobility, jeho příprava však vzhledem k očekávaným zásadním změnám v páteřní silniční síti (dostavba obchvatu jižní části města a Slatiňan) a následném zklidnění bývalého průtahu městem (Pardubická - Masarykovo n. - Palackého) by v tento okamžik byla značně neefektivní. S jeho zpracování doporučujeme vyčkat na období po realizaci výše uvedených záměrů.
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Regulace systém parkování a dopravy ve městě určují tato nařízení města:
http://www.chrudim.eu/mesto/pravni-predpisy-mesta.html

č. 1/2015 Nařízení města Chrudim o placeném stání na místních komunikacích ve městě Chrudim
č. 2/2015 Nařízení města Chrudim, o stanovení ceny za placené stání na místních komunikacích ve městě Chrudim

http://www.chrudim.eu/cs/download/okt/ppm/narizeni-1-2015-o-placenem-stani-na-mk-podepsane.pdf

http://www.chrudim.eu/cs/download/okt/ppm/narizeni-2-2015-o-stanoveni-ceny-za-placene-stani-na-mk-podepsane.pdf

Byla nově zřízena místa pro parkování zdarma na 30 minut v centru města.

  • 4.2.E Zavedený systém regulace parkování a dopravy

ANO

Sebehodnocení +1

Regulace systém parkování a dopravy ve městě určují nařízení města.

Hodnocení oponenta +1
Totožné s bodem 4.1.4.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • Město usiluje o zavádění prvků řízení poptávky po dopravě např. formou regulace ceny parkování v centru města s cílem regulovat/zklidnit střed města a zaváděním zpoplatnění parkovacích míst (tam, kde byla dříve zdarma)
  • 4.2.E Zavedený systém regulace parkování a dopravy
  • 4.2.C Plán dopravy/udržitelné mobility (či obdobného strategického dokumentu)
Hodnota indikátoru 4.2.E:

Titulkový indikátor "podíl cest IAD" se zlepšuje:
2011: 37,4
214: 25,5


Hodnota indikátoru 4.2.C:

Plán udržitelné mobility bude zpracován v roce 2015

4.3 Nízkoemisní vozidla

Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016
Celkové hodnocení oblasti 4.3 Nízkoemisní vozidla
Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta 0
Téma má 2 odlišně hodnocené oblasti. V MHD je situace dobrá, vozový park kvalitní. Z pohledu alternativních paliv a jejich doprovdné infrastruktury jsou doposud rezervy. Město nicméně deklarovalo připravenost pro zlepšení stavu.
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena Sebehodnocení realizátora MA21 Hodnocení oponenta
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Ve městě MAD zajišťuje 6 autobusů, které jsou nízkopodlažní a splňují normu Euro 5. Město se na jejich nákupu také finančně spolupodílí. Jde nyní již o 100% podíl ekologicky šetrných autobusů, které po městě jezdí.

  • 4.3.A Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu objednávaných výkonů v rámci MHD
Hodnota indikátoru:

100% podíl výkonů z celkových vzkm objednávaných obcí u dopravců

Sebehodnocení +1

Stav vozového parku MHD je dobrý. Je zajištěna 100% ekologicky šetrná doprava.

Hodnocení oponenta +2
V roce 2011 byl komplexně jednorázově obnoven vozový park MHD (šest vozů) vozy splňujícími v té době všechny očekávané technické parametry. Po dobu jejich předpokládané životnosti (tj. 8 - 10 let) není ekonomické cokoliv měnit.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město požaduje, aby provozovatel MHD využíval ekoligicky šetrné vozy splňující nejpřísnější emisní standardy a další nároky na komfort cestujících (bezbariérovost apod.)
  • stávající dopravce používá vozy na CNG
  • nový tendr na nového dopravce - požadavek na nejlepší dostupné technologie (min. EURO6)
  • v katastru města se připravuje výstavba nové čerpací stanice CNG u mostu gen. Chábery.
  • 4.3.A Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu objednávaných výkonů v rámci MHD
  • 4.3.B Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu dopravního výkonu vozidel v majetku města a jím zřízených organizací.
Hodnota indikátoru 4.3.A:

100 %

Hodnota indikátoru 4.3.B:

0 %

+2

Enviromentálně šetrné vozy hrají v dopravě ve městě velmi výraznou roli a město dlouhodobě vyžaduje, aby MHD využívalo ekologicky šetrné pohony (CNG). Do budoucna připravuje projekt na zavádění EVV vozidel do vozového parku MěÚ dle analýzy/doporučení vycházející z Plánu udržitelné mobility.

4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Auta, která provozuje MěÚ jím zřízené organizace, procházejí pravidelnou technickou kontrolou a měřením emisí. Vyčíslit emise produkované autodopravou je velmi obtížné, sledovány jsou ujeté kilometry a spotřeba pohonných hmot. Hodnoty za sledované roky jsou vyhodnoceny v přiloženém grafu. Kromě toho bylo na základě úvodního environmentálního přezkoumání zjištěno, že množství emisí produkované autodopravou není významným aspektem.

Ke služebním cestám, které jsou vykonávány po městě Chrudim, na území obce s rozšířenou působností, ale i mimo území Pardubického kraje je na městském úřadě využíváno 13 osobních aut. Zaměstnanci mají možnost používat po městě Chrudim i zakoupené průkazky MHD, elektrokolo a svá jízdní kola.

Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 6 let. Podíl EEV tak u městského úřadu je 100 %.

V případě vozidel např. Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o. a Sportovních areálů města Chrudim s. r. o. je podíl jízd nízkoemisními vozidly cca 30 %. 

Je připravován projekt, ve kterém je zahrnuta elektromobilita (MěÚ, MP).

  • 4.3.B Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu dopravního výkonu vozidel v majetku města a jím zřízených organizací.
Hodnota indikátoru:

100% MěÚ
30% ostatní organizace

Sebehodnocení +1

Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 6 let. V rámci MěÚ se snažíme prosazovat využívání EEV vozidel. Zaměstannci využívají pro služební pochůzky elektrokolo.

Hodnocení oponenta +1
Stav vozového parku MěÚ je dobrý, 100% vozidel je environmentálně šetrných. Rezervy zatím jsou v případě vozidel městu podřízeých organizací.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město v současnosti nedisponuje EVV vozy, ale v současnosti jedná o možnostech využití elektormobilů/CNG do vozového parku MěÚ
  • dochází k systematické obnově vozového parku na základě analýzy technického stavu vozidel a jsou měněna vozidla nesplňující současné emisní limity
0
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

V Chrudimi byla v roce 2016 otevřena stanice CNG, bude zahájen i prodej vozidel na CNG. Byla navázána spolupráce s majitelem na osvětě pro obyvatele města https://www.facebook.com/cngfans/posts/939212876133320 

Máme 100 % autobusů MAD Chrudim s normou EURO 5. Všechna nová vodidla musí splňovat platné předpisy.

Jsou nakupovány vozidla s malým objemem motoru pro snížení spotřeby paliva a snížení emisí.

V roce 2016 probíhalo testování elektrobusů po městě. http://www.arriva-vychodnicechy.cz/media/tiskove-zpravy/testovaci-provoz-elektrobusu-na-mhd-chrudim/

Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta 0
Infrastruktura zatím není vybudována, ale jsou činěny významné kroky k jejímu vybudování.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • plánovaná CNG stanice u mostu gen. Chábery
0
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

U nákupu vozidel pro městský úřad je zohledňována emisní norma motoru vozidla. Je nakupováno vozidlo s poslední platnou emisní normou. Jsou vozidla nakupována s malým objemem motorů. Dle možností technických a finančních í jsou i při nákupu zohledňovány environmentální požadavky při zajištění služeb. Město má zpracován EMAS. Stáří vozidlového parku městského úřadu je cca 6 let.

Hodnocení oponenta 0
Při nákupu vozidel pro potřeby MěÚ jsou tyto principy dodržovány. Při zajištění externích služeb nejsou doposud zohledňovány environmentální parametry dopravních prostředků dodavatelů.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • požadavky na EVV vozidla jsou zahrnuty v požadavcích na nového provozovatele MHD - viz zadávací dokumentace
+1

4.4 Bezpečnost silničního provozu

Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016
Celkové hodnocení oblasti 4.4 Bezpečnost silničního provozu
Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta +2
Problematika bezpečnosti silničního provozu a to jak z pohledu infrastruktury tak z pohledu osvěty a vzdělávání patří ve městě k nejlépe fungujícím oblastem v tématu Dopravy a mobility.
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena Sebehodnocení realizátora MA21 Hodnocení oponenta
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Prováděna rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích.

Vybudování nových okružních křižovatek:

  • Město Chrudim zajistilo u ŘSD, správy Pardubice vypracování rekonstrukce okružní křižovatky „Na Bídě“, silnice I/37 s ohledem na oddálení přechodů pro chodce od OK, realizace 2013. V souvislosti s tím došlo na Masarykově náměstí ke zřízení ochranného ostrůvku pro chodce na přechodu pro chodce, silnice I/37. Dlouhý přechod pro chodce bude rozdělen ostrůvkem. Realizace 2013.
  • Město Chrudim zajistilo u ŘSD, správy Pardubice vypracování rekonstrukce křižovatky „U Guláška“, křížení I/37 a I/17, na novou okružní křižovatku. Lepší pohyb vozidel a především chodců. Realizace 2014.

Vznik obytné zóny:

  • V roce 2012 došlo k rekonstrukci vnitrobloku ulice Fibichova, zřízení obytné zóny.
  • V roce 2013 došlo k rekonstrukci ulice Revoluční, zřízení obytné zóny.
  • V roce 2015 došlo v ulici Čs. armády ke zřízení zóny 30 a stezky pro cyklisty.

Zklidnění ulic – vytvoření bezpečného prostředí pro chodce:

  • Provedena rekonstrukce ulic Široká – příčné prahy pro snížení rychlosti a zlepšení pohybu chodců.
  • Snížení délky přechodů pro chodce na silnici III/340 25, ulice Rubešova a jejich nasvětlení, 2x
  • Ulice Střelecká – zúžení jízdních pruhů, zřízení široké zvýšené plochy křižovatky, umístění stromů ke zlepšení kvality veřejného prostranství
  • Školní náměstí – snížení šířky jízdních pruhů, zkrácení délek přechodů

Vybudování nových přechodů pro chodce nebo míst pro přecházení:

  • Nový přechod pro chodce na silnici I/37, ulice Pardubická, Chrudim. Mezi sídlištěm a zastávkou BUS a státními a městskými úřady.
  • Vytvoření místa pro přecházení na silnici I/37, ulice Pardubická, Chrudim u Elfry pro zajištění přístupu pěších a cyklistů do průmyslové zóny a cyklopěší stezky
  • Vybudování nového přechodu pro chodce s osvětlením u ZŠ Dr. J. Malíka, na ulici Pardubická, ulici Václavská.
  • Osvětlené přechody pro chodce jsou budovány při rekonstrukcích komunikací nebo vzniku nových přechodů pro chodce

Finance na parkoviště – budování + údržba

  • 2010 – 1 920 000 Kč
  • 2011 – 191 468 Kč
  • 2012 – 97 770 Kč
  • 2014: 603 203,66
  • 2015:

Finanční prostředky na úpravy komunikací:

  • Rok 2010 - 11 657 000 Kč
  • Rok 2011 – 6 548 722 Kč
  • Rok 2012 – 11 375 779 Kč
  • 2013: 13 227 317
  • 2014: 11 816 389
  • 2015: 5 450 000

Počet odlišně osvětlených přechodů:

  • Rok 2010 – 11 ks
  • Rok 2011 – 4 ks = 15
  • Rok 2012 – 1 ks = 16
  • Rok 2013 - 6 ks = 22
  • Rok 2014 - 3 ks = 25
  • Rok 2015 - 4 ks = 29
  • 4.4.B Nehodovost v silniční dopravě

Hodnota indikátoru:

Počet nehod s usmrceným:

  • Rok 2010 – 2
  • Rok 2011 – 1
  • Rok 2012 – 0
  • 2013:1
  • 2014: 0
  • 2015: 1

Vývoj nehodovosti cyklistů a chodců:

  • Rok 2010 – 3 cyklisté/9 chodců
  • Rok 2011 – 8 cyklistů /12 chodců
  • Rok 2012 – 11 cyklistů /12 chodců
  • rok 2015 - 30 cyklistů /6 chodec - data pro okres CR
Sebehodnocení +1

Prováděna rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích.

Hodnocení oponenta +2
Dlouhodobě se město zasazuje o zlepšení stavu, což se mu i daří.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město každý rok vyčleňuje finanční prodtředky na osvětlení přechodů, budování zvýšených přechodů, zúžení křižovatek a ostrůvků pro bezpečné přecházení chodců především u škol
    Město zrealizovalo například:
    2012 přechod pro chodce ul. Liškova , přechod pro chodce Pokratická, Krajská,
    2013 osvětleníé přechodů ul. Žernosecká a Mrázova,úprava přechodů E. Krásnohorské,Škroupova, Dlouhá
    2014 - řešení přexchodových míst ul. Svojsíkova ( z parku k jednotlivým školám a centrální jídelně) , úprava c nové chodníky pro bezpečnost chodců v ulici Dobrovského a Švermova, úrava přechodu Alšova u kruhové křižovatky
  • ve městě dochází dlouhodobě k budování okružních křižovatek (6)
  • v rámci nově budované lokality pro rodinné domy jsou zřizovány obytné zóny
  • ve vhodných lokalitách dochází k zjednosměrňování ulic
  • 4.4.B Nehodovost v silniční dopravě
Hodnota indikátoru 4.4.B:

Dopr. nehody celkem, usmrceno, zraněno
rok 2011
počet DN 169, 19 DN se zraněním
rok 2012
počet DN 178, usmrcena 1 os. 23 DN se zraněním
Rok 2013
počet DN 204, usmrcena 1 osoba, 24 DN se zraněním
rok 2014
počet DN 219, usmrceny 2 osoby, DN 17 se zraněním

4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Besedy se strážníky MP jsou připravovány pravidelně v průběhu celého roku, začátkem září jsou připraveny krátké vstupy v 1. třídách – cca 15 min, ty jsou zaměřeny na základy bezpečného přecházení.

Koncem září jsou besedy ve 4. třídách – zaměřené na jízdu na kole, základní silniční předpisy. V průběhu celého roku docházejí strážníci MP pravidelně do škol – viz statistika besed.

Besedy bývají součástí ETM, informace jsou zachyceny i v  závěrečné zprávě z kampaně. Pořádáme i zážitkové vycházky – jsou oblíbené. Strážníci s dětmi obcházejí nebezpečná místa u škol.

Pravidelně realizujeme kampaň Na kolo jen s přilbou a Vidíš mě? Ta je zaměřena na používání reflexních materiálů. Každé 2 roky je připravena akce Bezpečné prázdniny ve spolupráci s PČR, MP, IZS, BESIP a NNO.

http://www.chrudim.eu/zdrave-mesto/akce-a-osvetove-kampane.html

Na téma prevence jsme vydali i spoustu propagačních materiálů a vytvořily s partnery plachtovou hru „Jdeme bezpečnou cestou“.
https://www.dobrapraxe.cz/cz/misto/chrudim-projekt-jdeme-bezpecnou-cestou

Ve spolupráci s MŠ Na Valech byl řešen projekt „I malé změny mohou znamenat mnoho“. Projekt MŠ Valy je zaměřený na bezpečnou cestu dětí do mateřské školy. Tento projekt probíhá s finanční podporou Nadace Partnerství – Na zelenou. Předmětem projektu je zpracování studie k větší bezpečnosti cesty dětí do školy. Bylo řešeno pět rizikových lokalit a MŠ získala na projekt dostala na projekt 95.000 Kč. Studii k projektu zpracoval Atelier malých okružních křižovatek Ing. Petra Novotného. Na základě výsledků projektu byl vybudován nový vyvýšený přechod pro chodce u MŠ.

Již léta realizujeme projet Bezpečná cesta do školy. https://www.dobrapraxe.cz/cz/misto/chrudim-bezpecna-cesta-do-skoly

Pravidelně také ve spolupráci se školami vyhodnocujeme dotazníkové šetření, které se také zabývá problematikou bezpečnosti dětí – především při cestě do a ze školy.

S výsledky je dále pracováno – bývají budovány nové přechody pro chodce, bývají osvětlovány, prořezána zeleň apod.
http://www.chrudim.eu/cs/download/zdrave-mesto/vysledky_chrudim_b6_2012.pdf
http://www.chrudim.eu/cs/download/vysledky_chrudim_b6_2010_upr.pdf

Úzce spolupracujeme s BESIP -  společné akce pro cyklisty, děti i jejich rodiče.

Problematika prevence úrazů obecně, zahrnuje tedy i prevenci úrazů dopravních – děti zde jsou jak v roli chodce, cyklisty, tak spolucestujícího, je součástí Národních dnů bez úrazů.

http://www.chrudim.eu/zdrave-mesto/akce-a-osvetove-kampane/akce-2015.html

Prevence úrazů obecně je řešena v komplexním projektu – Bezpečná komunita.
http://www.chrudim.eu/zdrave-mesto/bezpecna-komunita.html

Na akcích úzce spolupracujeme s partnery – školy, NNO, Besip apod.

Město Chrudim vlastní Dětské dopravní hřiště, které provozuje firma Sportovní areály města Chrudim a je využíváno při realizaci kampaní. Jinak hřiště navštěvují školy a veřejnost.

Počet přednášek za rok

  • 2010 – 69 přednášek
  • 2011 – 65 přednášek
  • 2012 – 96 přednášek + 9 ve Slatiňanech
  • 2013/2014  - 73 přednášek
  • 1. pololetí šk.roku 2015 - 82 přednášek                                             

Počet hodin

  • 2010 – 124 hodin
  • 2011 – 138 hodin
  • 2012 –146 hodin + 22 ve Slatiňanech
  • 2013/2014 - 102 vyučovacích hodin 
  • 1. pololetí šk.roku 2015 - 116 vyuč. hodin        

V této oblasti výborně funguje spolupráce mezi městem Chrudim, MP, PČR a Besip.

http://www.policie.cz/clanek/evropsky-tyden-mobility-167622.aspx

http://www.policie.cz/clanek/besedy-na-i-stupni-zs-bohemia.aspx

Webové stránky Besip - http://www.ibesip.cz/cz/besip/besip-v-krajich/krajsti-koordinatori-besip

Pilotní projekt "Průkazy pro malé cyklisty"

V průběhu minulého roku spustila Městská policie Chrudim společně s BESIP projekt, který je zaměřený na malé cyklisty. Jde o vydávání tzv. „Průkazů cyklisty“. Cílem projektu je zvýšit teoretické znalosti i praktické dovednosti žáků čtvrtých tříd. Aby mohli žáci získat svůj průkaz cyklisty, museli absolvovat dvouhodinový kurz, v jehož rámci se věnovali nejprve teoretické části zaměřené na otázky z dopravy, poté usedli na svá kola a snažili se zužitkovat nabité znalosti při projížďce křižovatkami dopravního hřiště. Na dodržování dopravních předpisů dohlíželi strážníci MP. Poté byl připraven písemný test. Po jeho zvládnutí následovala praktická zkouška v podobě jízdy na jízdním kole po dopravním hřišti. Zde byli malí cyklisté strážníky kontrolováni, zda dodržují dopravní předpisy. Pozornost byla zaměřena například na správný průjezd křižovatkou, stavění na semaforech či před značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ nebo také na správné ukazování rukou při změněně směru jízdy. Tohoto pilotního projektu se zúčastnilo celkem 68 dětí ze ZŠ Školní náměstí. Úspěšnost byla téměř stoprocentní, neboť z uvedeného celkového počtu neuspěli u zkoušky pouze dva žáci.                                

  • 4.4.A Žáci I. stupně ZŠ zapojení do preventivních programů bezpečnosti dopravy.
Hodnota indikátoru:

99%

Sebehodnocení +1

V rámci osvětových akcí a řešených projektů se snažíme zajišťovat dostatečné vzdělávání v oblasti dopravy. Nově byl spuštěn pilotní projekt "Průkaz pro malé cyklisty".

Tyto akce jsou zaměřeny na prevenci úrazů v dopravě, v roli chodce, cyklisty i spolucestujícího. Dle možností a při rekonstrukci vozovek odstraňujeme krizová místa v dopravě.

Hodnocení oponenta +2
Už při minulém auditu toto byla u Chrudimi jedna z nejlépe hodnocených částí v oblasti Dopravy a mobility. Platí to i nadále. V rámci možností se snaží společně s MP dále aktivity rozvíjet.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015

Během celého roku probíhá několik akcí s dopravní tématikou zaměřených na znalosti pravidel silničního provozu, na bezpečnost na pozemních komunikacích a to formou besed, přednášek, výukových programů ve školách, cyklo-pelotonů, anket apod. Akce jsou zaměřeny na všechny věkové skupiny od dětí až po seniory.

Příklady preventivních akcí:

1. Město propaguje/realizuje tyto aktivity zejména prostřednictvím mezinárodních kampaní: „Národní dny bez úrazu“ a „Evropský týden mobility“, které jsou organizovány za aktivního přispění svých partnerů – Preventivně informační skupina Policie ČR, Dopravní policie ČR, Hasičský sbor Ústeckého kraje, Městská nemocnice, Městská policie, Dům dětí a mládeže Rozmarýn, Český červený kříž, Knihovna K. H. Máchy, Střední pedagogická škola, BESIP, OPER z.s., Tyfloservis, SEVER, asociace Nordic walking

Evropský týden mobility - přehledd akcí v rámci kampaně od roku 2007 do roku 2014 na: https://www.zdravamesta.cz/index.shtml?apc=rkE Národní dny bez úrazu - přehledd akcí v rámci kampaně od roku 2007 do roku 2014 na: https://www.zdravamesta.cz/index.shtml?apc=rkD Město vyčleňuje ze svého rozpočtu Zdravého města na kampaň Evropský týden mobility 50 tis. Kč ročně. Výdaj na kampaň Národní dny bez úrazů je 60 tis. ročně. Finance na tuto kampaň jsou od roku 2011 pokryty z projektů MŽP. Dále jsou z rozpočtu Odboru dopravy a silničního hospodářství vyčleněny finance na akce pořádané ve spolupráci s Policií ČR na téma BESIPU (preventivní akce na podporu nošení reflexních prvků).

2. Organizovány jsou veřejné diskuse a ankety k problémovým/nebezpečným místům v dopravní situaci města V roce 2011 byla uspořádána anketa na téma „Dopravní etika“ viz reportáž na: http://www.youtube.com/watch?v=IhqbeDJ4_Dw

Kulatý stůl na téma doprava v roce2012 viz: http://zdravemesto.litomerice.cz/dokumenty/ostatni/316-zapis-kulaty-stl-na-tema-doprava.html

V roce 2013 se uskutečnil kulatý stůl na téma Cyklistika v Litoměřicích viz: http://zdravemesto.litomerice.cz/kulate-stoly/438-kulaty-stl-qcyklistikaq-2013.html

3. V roce 2008 proběhl dotazníkový průzkum s názvem „Cesty dětí do školy a zpět“ (ECI indikátor B.6), prostřednictvím kterého zjišťujeme nejčastější způsob dopravy dětí do školy a zpět. Rovněž mapujeme kritická místa a situace, které musí děti při své cestě do školy a ze školy překonat. Na základě výstupů proběhlo několik investičních dopravních opatřeních. Více zde - http://zdravemesto.litomerice.cz/indikatory-ur/spolecne-evropske-eci/78-b6-cesty-deti-do-skoly-a-zpet.html

4. v roce 2011 a 2014 proběhlo dotazníkové šetření ECI indikátoru A.3 Mobilita a místní přeprava.
Výsledky za rok 2011: http://zdravemesto.litomerice.cz/indikatory-ur/spolecne-evropske-eci/345-a3-mobilita-a-mistni-peprava-cestujicich-rok-2011.html
Výsledky za rok 2014: http://zdravemesto.litomerice.cz//images/stories/file/indikatory_UR/Vysledky_LTM_A3_Mobilita_2014.pdf

5. Město provozuje prostřednictvím své příspěvkové organizace - Dům dětí a mládeže Rozmarýn - Dětské dopravní hřiště, které bývá často využíváno při realizaci kampaní dopravních programů pro školy. Hřiště navštěvují také mateřské a základní školy a veřejnost. Dopravní hřiště bylo v roce 2014 rekonstruováno v rámci projektu MISTRAL.

  • 4.4.A Žáci I. stupně ZŠ zapojení do preventivních programů bezpečnosti dopravy.
Hodnota indikátoru 4.4.A:

Hodnota: 0,6

+2

Město se dlouhodobě zabývá zvyšováním povědomí o bezpečnosti v dopravě zejména s důrazem na děti a mládež a organizuje řadu osvětových akcí, mapuje problémová místa apod.

4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Díky pravidelným průzkumům máme zaznamenána problémová místa (od veřejnosti). Jde o chybějící přechody pro chodce, osvětlené křižovatky, chybějící chodníky, rušné křižovatky apod. Tato data jsou poté vyhodnocena v pracovní skupině, kde jsou zástupci Odboru dopravy, Městské policie a PČR. Vznikne tak soubor míst, která se pak postupně napravují.

V současné době je 60 % rizikových míst odstraněno.

Zjištěné požadavky občanů na krizová místa se postupně řeší. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy.

Policií ČR jsou sledovány dopravní nehody, kde došlo k usmrcení. Následně dopravní inženýr posuzuje místo dopravní nehody a případně navrhne opatření ke zlepšení BESIPu a to předává vlastníku pozemní komunikace.

Na webových stránkách je zřízena rubrika Dotazy - odpovědi, kde se objevují dotazy a náměty i z oblasti dopravy, prevence apod.

http://www.chrudim-city.cz/qa/

  • 4.4.C Odstranění krizových nehodových míst

Hodnota indikátoru:

11 problémových přechodů - 5 odstraněno - 45%

chybějící chodníky - 2 problém. místa, odstraněno - 2 - 100%

chybějící cyklostezky - 4 problem. místa - 3 odstaněny - 75%

velké křižovatky - 1 problémová, 1 odstaněno - 100%

V současné době je již 60 % rizikových míst odstraněno.

Sebehodnocení +1

Zjištěné požadavky občanů na krizová místa se postupně řeší. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy.

Hodnocení oponenta +1
Postupně jsou identifikovaná kritická místa odstraňována. Občané mají sami možnost na problémová místa poukázat.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015

Pasport problémových míst nebyl vypracován. Majetkový správce komunikaci OÚR spolu s odborem dopravy ODaSH ve spoluúpráci s DI POLICIE ČR operativně řeší problémová místa ve městě a projednává přípravu a realizaci stavebních úprav k jejich zav´bezpečení.

zapisy komise dopravy (OdaSH)- viz: https://www.litomerice.cz/komise-rady-mesta

  • 4.4.C Odstranění krizových nehodových míst
Hodnota indikátoru 4.4.C:

2012 .......3
2013........5
2014........6

4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel

Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016
Celkové hodnocení oblasti 4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
Sebehodnocení +1
Hodnocení oponenta +1
Město sleduje pomocí dotazníkového šetření základní dopravní chování obyvatel. Toto může být jedním z podkladů pro zpracování samostatného strategického dokumentu pro městskou mobilitu, které město předpokládá realizovat po dobudování páteřní dopravní sítě (obchvat II. etapa).
Stručný popis dosavadního vývoje a aktuálního stavu Indikátory Jakými daty jsou tvrzení podložena Sebehodnocení realizátora MA21 Hodnocení oponenta
4.5.1 Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí?
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Samostatně zpracovaný plán pro oblast dopravy město prozatím nemá zpracován. Oblast dopravy je zahrnuta do strategických dokumentů.

V současné době je platný nový Územním plánu města Chrudim.

Plochy dopravní infrastruktury
Plochy silniční dopravy zahrnují pozemky silnic, pozemky hromadných a řadových garáží, odstavné a parkovací plochy, areály údržby pozemních komunikací, čerpací stanice pohonných hmot apod.

Přípustné - stavby a zařízení dopravní a technické povahy, drobné účelové stavby související s dopravní obsluhou sídla, zeleň.
Podmíněně přípustné - stavby a zařízení technického vybavení.
Nepřípustné – ostatní stavby.

Pro umisťování odstavných a garážovacích ploch obecně platí:
Přípustné jsou parkovací a odstavná stání a garáže osobních vozidel ve všech zastavitelných plochách. Kapacity jsou limitovány. Nepřípustné jsou kapacitní parkovací, odstavná stání a garáže v plochách pro individuelní bydlení.

Shrnutí z hlediska rozsahu vlivů na obyvatelstvo a veřejné zdraví
Z hlediska podrobností známých ve fázi posuzování konceptu ÚP Chrudim nebyly zjištěny střety vylučující z hlediska předpokládaných vlivů na obyvatele a veřejné zdraví (hluk, znečištění ovzduší) navrhované funkční využití řešených ploch dopravní infrastruktury a ploch navržených pro výrobu a sklady.

Oblast dopravy je zahrnuta do Strategického plánu rozvoje města Chrudim
http://www.chrudim.eu/mesto/strategicke-dokumenty/strategicky-plan-rozvoje-mesta.html

Ten je dále rozpracováván do Akčního plánu strategie města -
http://www.chrudim.eu/mesto/strategicke-dokumenty/akcni-plan-ke-strateg.-planu.html
https://www.dataplan.info/cz/chrudim/rozvojove-zamery/strategie/akcni-plan-rozvoje-mesta-chrudime-2012-2015?typ=struktura

Máme zpracován Regulační plán Městské památkové zóny, který se také dopravy týká.
http://www.chrudim.eu/public/File/Regulacni_plan_mestske_pamatkove_zony_Chrudim.pdf

Dalším z koncepčních materiálů je i zpracovaný regulační plán Pumberka.
http://www.chrudim.eu/cs/download/reg_plan_pumberka/upr_up_rp_pumberka_a_5_1_1_doprava.pdf

Koncem roku 2015 byla otevřena první etapa obchvatu. Byly spuštěny webové stránky obchvatu http://www.obchvatchrudim.cz/, které informují veřejnost o věškerém dění okolo této problematiky.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen ŘSD) je investorem stavby přeložky silnice č. I/37 - obchvat města Chrudim. Město Chrudim si je vědomo potřebnosti této přeložky pozemní komunikace, jejího velkého přínosu nejen pro obyvatele města Chrudim a rovněž tak i nezbytnosti jejího dokončení až po úsek Slatiňany.

S ohledem na tuto skutečnost v návaznosti na žádost ŘSD o spolupráci schválilo Zastupitelstvo města Chrudim smlouvu, která je deklarací pomoci města Chrudim v situacích, které ŘSD nebude schopno vyřešit samo, a to v rámci přípravy stavby obchvatu od křižovatky I/17 po Slatiňany.

  • 4.5.A Hodnocení Strategického plánu dopravy/udržitelné mobility podle vlivu na ŽP a zdraví
Hodnota indikátoru:
ANO
Sebehodnocení +1

Nemáme zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech města.
Došlo i k posunu při řešení největšího problému města v oblasti dopravy – vybudování obchvatu.

Hodnocení oponenta +1
Samostatný strategický dokument městské mobility doposud město zpracován nemá. Základní koncepce rozvoje dopravy je obsažena v Strategickém i novém Územním plánu.
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • rozvoj dopravy je v současnosti řešen primárně územním plánem;
  • v rámci ÚP byla zpracována studie " Kapacitní posouzení a stanovení zatížení variant komunikačního systému Města Litoměřice jako nástroj optimalizace konceptu územního plánu města ".
  • celý územní plán byl podroben hodnocení vlivů na životní ůprostředí (SEA)
  • vyhodnocení vlivů konceptu ÚP Litoměřicena udržitelný rozvoj území říjen 2007 č.z. UK24-1004-KO1 - zpracoval Ing. Mgr. Martin Klaudyd, oprávbněná osoba k provádění posouzení podle §45 zák. č. 114/1992Sb. , o ochraně přírody a krajiny v platném znění.
  • dochází rovněž k pravidelnému měření imisí - pravidelně se měří všechny významné znečišťující látky (NOx, SOx, PM10 ad.)
  • v současnosti nejsou prováděna speciální měření pro oblast dopravy a jejího vlivu na životní prostředí;
  • měření budou rovněž prováděna v rámci zpracování Plánu udržitelné mobility;
  • celkové měření emisí (tedy vč. dopravy) vybraných polutantů je prováděno dlouhodobě OŽP - viz oblast životní prostředí (kvalita ozvduší)

dokumenty k nahlédnutí v archivu OÚR - úřadu územního plánování

  • 4.5.A Hodnocení Strategického plánu dopravy/udržitelné mobility podle vlivu na ŽP a zdraví
  • 4.5.B Opatření ke snížení zátěže z dopravy ve vazbě na strategické dokumenty obce.
Hodnota indikátoru 4.5.A:

Územní plán ANO

Hodnota indikátoru 4.5.B:

ANO

+1

Strategický plán dopravy je v současnosti nahrazen ÚP a strategickým plánem, který definuje prioritní cíle a indikátory v oblasti dopravy. Dlouhodobě město reaguje na vzniklá problémová místa a realizuje nápravná opatření. V dalším období je plánována realizace plánu udržitelné mobility jako základní koncepce rozvoje dopravy ve městě.

4.5.2 Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou?
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město má plán snižování emisí a imisí, který zahrnuje rovněž oblast dopravy
  • Každý velký dopravní projekt je dle zákona podroben hodnocení vlivů na životní prostředí ( např. stavba Přeložka I/15, kde ŘSD zpracovalo dokumentaci EIA)
  • dochází rovněž k pravidelnému měření imisí - pravidelně se měří všechny významné znečišťující látky (NOx, SOx, PM10 ad.)
  • v současnosti nejsou prováděna speciální měření pro oblast dopravy a jejího vlivu na životní prostředí;
  • měření budou rovněž prováděna v rámci zpracování Plánu udržitelné mobility;
  • celkové měření emisí (tedy vč. dopravy) vybraných polutantů je prováděno dlouhodobě OŽP
  • dokumenty na OŽP
+1

Město dlouhodobě sleduje kvalitu ovzduší prostřednictvím pravidelného monitoringu významných znečiťujících látek. Velké dopravní projekty jsou podrobovány hodnocení EIA. Speciální měření emisí z doopravy není prováděno

4.5.3 Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie?
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • realizace dokončení komunikace od nového mostu II/247 Přivaděč k průmyslovým zónám Prosmyky Litoměřice v termínu do roku 2018
  • realizace přeložky I/15 - východní obchvat. Jedná se o investici MD- ŘSD do roku 2020
  • další problémové oblasti jsou řešeny dle jejich naléhavosti a socioekonomického a environmentálních dopadů v závislosti na dostupných financích v rozpočtu města či externích zdrojích
  • město spolupracuje s Hospodářskou a sociální radou Ústeckého kraje, KÚ ÚK a ŘSD na přípravou těchto staveb. Jednání nabývají na významu spojením s okolnimi obcemi - je vytvářen větší tlak na příslušné instituce.B22
+1

Město má definované priority ve Strategickém plánu rozvoje města a realizuje opatření dle dostupných financí.

4.5.4* Má obec problémy s vlivem hluku na životní prostředí obyvatel? Došlo ke snížení hluku ve sledovaných lokalitách? Jaká preventivní a ochranná opatření obec činí, případně o jakých opatřeních vyjednává?
Litoměřice: Audit udržitelného rozvoje 2015
  • město obecně nemá problém s hlukem z dopravy, a proto nerealizuje protihluková opatření; jediná protihluková opatření byla realizována na novém mostě gen. Chábery (invetice Ústeckého kraje)
  • jediným větším zdrojem hluku je železnice (Ústí - Lysá n. L.)
+1

Město nemá problémy s hlukem z dopravy.

4.5.5* Další informace k tématu
Chrudim: Audit udržitelného rozvoje 2016

Proveden dotazníkový průzkum v rámci standardizované metodiky ECI indikátorů - A3 Mobilita a místní přeprava cestujících. Výsledky jsou zveřejněny na webových stránkách města. Ke způsobu cesty respondenti do dotazníku zaznamenávali, jaký ze sedmi možných způsobů dopravy ve sledovaný den využili. Z výsledků vyplývá, že největší podíl cest byl uskutečněn pěšky (41,6 %). Druhým nejčastějším způsobem přepravy je cesta automobilem (35,1 %), dále na kole (12,9 %) a hromadnou dopravou (autobusem, vlakem) (9,5 %). Minimální podíl počtu cest byl tvořen cestami na motocyklu (1,0 %).

 

Pravidelně je prováděno měření ovzduší - výsledky jsou zveřejněny na webu - http://www.chrudim.eu/zdrave-mesto/mereni-ovzdusi-v-chrudimi.html

V roce 2015 a 2016 byla provedena měření hluku.

 

  • 4.2.D Mobilita a místní přeprava cestujících

ANO

Sebehodnocení +1

Proveden dotazníkový průzkum v rámci standardizované metodiky ECI indikátorů - A3 Mobilita a místní přeprava cestujících. Výsledky jsou zveřejněny na webových stránkách města.

Hodnocení oponenta +1
Od posledního zjišťování došlo v oblasti modal split k posunu směrem k většímu rozšíření pěší a cyklistické dopravy a to na úkor individuální, ale také hromadné dopravy.
...přehled aktuálních kompletních Auditů